Foranstaltningsbehovet giver kommunen viden om, hvor stort behovet er for sociale foranstaltninger i kommunen sammenlignet med behovet på landsplan. Hvis vi fx beregner, at 6 pct. af kommunens børn og unge forventes at modtage en social foranstaltning i løbet af året, mens andelen på landsplan kun er 5 pct., så taler vi om, at kommunen har et relativt stort objektivt foranstaltningsbehov. I dette eksempel er foranstaltningsbehovet i kommunen 20 pct. større end på landsplan.
Det beregnede foranstaltningsbehov kan omregnes til et udgiftsbehov. Udgiftsbehovet udtrykker, hvor store udgifter man skulle forvente, hvis alle kommunens børn og unge blev mødt af en landsgennemsnitlig visitationspraksis, og hvis kommunen samtidig havde gennemsnitlige enhedsudgifter på området. Når de faktiske udgifter ligger over det beregnede udgiftsbehov, taler vi om, at kommunen har et højt udgiftsmæssigt serviceniveau. Omvendt har kommunen et lavt udgiftsmæssigt serviceniveau, hvis de faktiske udgifter ligger under udgiftsbehovet.
Index100 kan belyse, hvorvidt kommunen iværksætter relativt mange eller få sociale foranstaltninger. Dette gøres ved at sammenligne kommunens faktiske visitation til sociale foranstaltninger med det beregnede foranstaltningsbehov. Herved kommer man ud over simple sammenligninger med landsgennemsnittet, som har den væsentlige begrænsning, at de ignorerer betydningen af kommunernes forskellige børnesammensætning.
Analysen af visitationspraksis kan føres helt ned på geografiske distrikter i kommunen. Denne øvelse kaster lys over, i hvilket omfang kommunen visiterer ensartet til sociale foranstaltninger på tværs af distrikterne.
I nogle tilfælde vælger kommunen at lægge det samlede foranstaltningsbudget ud til decentrale budgetenheder. Her kan de distriktsfordele foranstaltningsbehov bruges til at lave en retfærdig socioøkonomisk fordelingsnøgle. De kan også bruges til at fordele midler til tidlig indsats i kommunens dagtilbud. Læs mere om vores arbejde med socioøkonomisk tildeling her.
Opgørelsen af foranstaltningsbehovet trækker på en lang række socioøkonomiske baggrundsoplysninger om hvert enkelt barn. Udover barnets køn og alder drejer det sig blandt andet om oplysninger om forældrenes indkomst, uddannelsesniveau og arbejdsmarkedstilknytning samt om barnets og forældrenes sundhedskontakter og diagnoser. Oplysningerne om børnene og deres forældre behandles på Danmarks Statistiks forskermaskine og er naturligvis anonymiseret.
Analyserne på området for børn og unge med særlige behov er en del af et bredere analysekoncept, vi har udviklet med afsæt i detaljerede individdata på Danmarks Statistiks forskermaskine. Læs mere om konceptet her.
Index100 ApS
Inge Lehmanns Gade 10, 6. sal
8000 Aarhus C