På dagtilbudsområdet er formålet med den socioøkonomiske tildeling, at midler til tidlig indsats særligt bruges i de tilbud, hvor behovet er størst. På skoleområdet er formålet tilsvarende at kanalisere flest inklusionsmidler til de skoler, hvor der er størst behov for inklusionsindsatser. Et parallelt hensyn gør sig gældende i kommuner, hvor skolerne har fået et medansvar for finansiering af specialundervisningsudgifterne. Her er det væsentligt, at de ekstra midler, som skal dække skolernes udgifter til medfinansieringen, fordeles med skelen til elevernes socioøkonomi. Ellers bliver resultatet nemt, at nogle skoler taber stort på udlægningen af specialundervisningsmidler, mens andre skoler vinder stort.
Socioøkonomisk tildeling kan foretages på mange forskellige måder. De er ikke alle lige gode. Index100 har specialiseret sig i at beregne retfærdige socioøkonomiske fordelingsnøgler, der baserer sig på detaljeret information om børnene i de enkelte decentrale institutioner. I det følgende beskrives kort, hvordan vi konkret går til opgaven, når vi skal lave en fordelingsnøgle for udlagte specialundervisningsmidler.
Først kortlægger vi mønstrene i visitationen til specialundervisning på landsplan. Det gør vi via statistisk analyse på detaljerede oplysninger om alle danske skolebørn. Via den statistiske analyse identificerer vi, hvilke baggrundsforhold der øger eller mindsker sandsynligheden for at modtage specialundervisning. Vi fastlægger også, hvor stor betydning de forskellige baggrundsforhold har i forhold til hinanden.
Efterfølgende beregner vi individuelle sandsynligheder for at modtage specialundervisning for alle elever i den kommune, som har bedt om vores hjælp. De individuelle sandsynligheder afhænger alene af elevernes baggrundsforhold og den gældende visitationspraksis på landsplan.
Til slut beregner vi gennemsnitlige sandsynligheder for eleverne i hvert enkelt skoledistrikt og bruger disse sandsynligheder som afsæt for en retfærdig fordelingsnøgle. De gennemsnitlige sandsynligheder udtrykker, hvor stor en specialundervisningsandel man skulle forvente i de enkelte distrikter, hvis alle elever blev mødt af en landsgennemsnitlig visitationspraksis.
Vores beregninger af skolernes forventede specialundervisningsbehov kan bruges til mere end at danne en retfærdig fordelingsnøgle. Vi kan fx give kommunen et billede af, om kommunen har en relativt ens- eller forskelligartet visitationspraksis på tværs af skoledistrikterne.
Det gør vi ved at sammenholde den faktiske visitation i hvert skoledistrikt med den forventede ud fra den statistiske analyse. Denne viden er interessant i alle kommuner, men måske særligt i kommuner, der har fastholdt en rent central finansiering af specialundervisningen. Her bliver det nemlig i større grad de andre skolers økonomiske problem, hvis udvalgte skoler særligt tænker segregering frem for inklusion.
Hvis du vil vide mere om vores tilgang til socioøkonomisk tildeling, skal du naturligvis ikke tøve med at kontakte os. Du kan også se denne video, som indeholder lidt flere detaljer om vores metodiske tilgang.
Index100 ApS
Inge Lehmanns Gade 10, 6. sal
8000 Aarhus C