Budgettildelingsmodeller

Budgettildelingsmodeller – ofte blot omtalt som tildelingsmodeller – er modeller, der fordeler et vedtaget sektorbudget ud til de decentrale institutioner i kommunen. Det kan fx være til kommunens skoler eller daginstitutioner.

Index100 har stor erfaring med at evaluere eksisterende tildelingsmodeller og udarbejde nye modeller for kommunale kunder. Vi guider kommunen gennem de centrale valg i udarbejdelsen af den nye tildelingsmodel og tydeliggør konsekvenserne af disse valg i forhold til tre væsentlige hensyn: Gennemsigtighed, retfærdighed og incitamenter. Vi gennemfører desuden økonomiske beregninger, der kaster lys over, hvilke konsekvenser forskellige indretninger af modellen vil have for budgettildelingen til de enkelte institutioner. Beregningerne synliggør desuden institutionernes mulighed for at tilbyde børn og forældre et nogenlunde ensartet serviceniveau. Ofte afslutter vi vores opgaveløsning med at udarbejde et driftsregneark, der gør administrationen af den nye tildelingsmodel let og smidig.

De tre hensyn gennemsigtighed, retfærdighed og incitamenter

En gennemsigtig tildelingsmodel er kendetegnet ved at være overskuelig, let at formidle og forstå samt nem at vedligeholde. En tildelingsmodel bliver typisk mindre gennemsigtig, jo flere forskellige fordelingsnøgler, tildelingspuljer og særtildelinger den indeholder.

I en retfærdig tildelingsmodel afspejler budgettildelingen de decentrale institutioners objektive udgiftsbehov. På den måde får kommunens forskellige institutioner mulighed for at tilbyde børn og forældre et nogenlunde ensartet serviceniveau. På dagtilbudsområdet indebærer hensynet til retfærdighed fx, at eventuelle forskelle i institutionernes personalenormering skal kunne begrundes med forskelle i den aldersmæssige og socioøkonomiske børnesammensætning eller i andre udgiftsdrivende forhold.

Endelig handler incitamenter i en tildelingsmodel om, at forskellige indretninger af modellen kan tilskynde til forskellig adfærd blandt lederne af de decentrale institutioner. Fx kan man styrke skoleledernes incitamenter til at arbejde med inkluderende indsatser ved at give dem et delvist betalingsansvar for udgifterne til de elever, der visiteres til specialundervisning.

De tre hensyn er illustreret i figuren nedenfor. Pilene mellem de tre hensyn viser, at de kan være delvist modstridende. Det er således svært at imødekomme ét hensyn fuldt ud uden at gå på kompromis med mindst ét af de to øvrige hensyn. De indbyrdes modsætninger gør, at der ikke findes én optimal tildelingsmodel, som er bedre end alle andre. De tre hensyn må i stedet afvejes i forhold til hinanden i den lokale kontekst. Sådan opnås den rette balance, som sikrer tillid og opbakning til modellen fra de centrale interessenter.

De tre hensyn om gennemsigtighed, retfærdighed og incitamenter kan være delvist modstridende og bør balanceres, når en budgettildelingsmodel indrettes.

Index100 har lavet tildelingsmodeller på både skole- og dagtilbudsområdet i en række forskellige kommuner. Vi tilpasser altid opgaveløsningen til den lokale kontekst.

Spørg mig

Peter Holdt-Olesen

Partner og direktør
cand.scient.pol.

Bo Panduro

Partner
cand.scient.pol.

Vi har bl.a. hjulpet

Kolding Kommune
Odense Kommune
Randers Kommune
Viborg Kommune

Referencer