Socioøkonomisk tildeling på børneområdet i Viborg Kommune

Viborg Kommune ønskede at få indsigt i, hvad forskelle i den socioøkonomisk børnesammensætning mellem kommunens skole- og dagtilbudsdistrikter betyder for distrikternes objektive behov for indsatser til børn med særlige behov. Index100 foretog derfor avancerede analyser af distrikternes behov for specialundervisning og tidlig indsats i dagtilbud. Analyserne blev gennemført på detaljerede individdata ved Danmarks Statistiks forskermaskine.

På skoleområdet blev de beregnede specialundervisningsbehov anvendt i en retfærdig fordeling af midlerne til specialundervisning og inklusionsindsatser mellem kommunens skoler.

På dagtilbudsområdet blev beregningerne anvendt til at skabe klarhed over, hvilke dagtilbud der særligt var socioøkonomisk udfordrede. Det gjorde det muligt for kommunen at kanalisere ressourcer til tidlig indsats hen til de institutioner, hvor behovet objektivt set var størst.

Kunde

Viborg Kommune

Spørg mig

Jacob Seier Petersen

Partner
cand.scient.pol.